My Followers

Ads

Mar 6, 2011

Hari Terbuka Tentera Darat 2011 : Gambar hari kejadian

Hari Terbuka Tentera Darat 2011 : Dataran Merdeka

Salam pembuka bicara.
pagi tadi aku dengan blogger syazwie pergi ke Dataran Merdeka untuk menyaksikan pameran aset-aset tentera darat sempena Hari Terbuka Tentera Darat 2011. Majlis ni sebenarnya berlangsung selama 3 hari. Pagi tadi pun aku dah agak terlewat sampai sedikit disebabkan tersesat nak cari LRT di PJ.


Sampai je dekat Central Market (berdekatan dengan jambatan nak ke Dataran Merdeka) para tentera sumer dah berkumpul. ader yang makan dan berehat. maknenye aku dah terlepas perarakan yang melibatkan tentera.

Tapi aku masih lagi tak terlepas perarakan aset-aset artileri tentera. time ni, tentera tonjolkan sekali bas, medic, artileri, semboyan dan sebagainyer. first time aku tengok aset-aset ni depan mata. Lepas perarakan tu, ader sekali terjunan bebas yang mostly pegawai terjun tu ader yang hampir 900 kali terjunan. peh. Tabik! lepas tu, ader pertunjukan dari Unit Lawan Keganasan (ULK) dan dari Grup Gerak Khas (GGK). Tak ketinggalan juge, aksi akrobatik dari Red Warriors (bukan team bola kelate nuh) yang aku anggap, silap sedikit jatuh sumer. Tabik sekali lagi.

pasal pameran plak, aku tak dapat nak jenguk sumer disebabkan tempat agak kecil, dan terlalu ramai orang awam yang ingin melihat aset tentera dengan lebih dekat. aku sempat snap gambar dengan Kor Armor Diraja. lawa baju. dan tinggi askar tuh. tinggi. haha.

antara aset yang aku sering kali lihat dalam majalah tentera, seperti ASTROSS dan misil pemintas (tak ingat name) yang pastinye aset paling strategik tentera darat. dan encik askar tu sangat peramah menerangkan tentang aset-aset tersebut.

dan pastinya aset paling rare ialah Mobile Shower Vehicle dan Mobile Laundry Vehicle. yes. aset ni nampak je macam tak penting. tetapi hygine adalah salah satu aspek yang mesti diutamakan demi keselesaan para pahlawan kita di medan perang.

well. enough said. enjoy the pics.




































11 comments:

Aanis Alexis said...

ape fungsi motor ala2 mcm cite Gila-gila remaja tuh?

Solahuddeen said...

haha. ko mesti tertarik ngan abe moto tu kan.

dowang wat pertunjukan 'speed laju2-pastu-lalu atas jalan besi-lalu terbanglah mereka'

Aanis Alexis said...

siyes? giler r....

Solahuddeen said...

tak gile la dowang. dowang waras kot. hahahahaha

Unknown said...

aku percya 1 hri nanti acai akan terlibat dlam ATM secara lgsg atat tak. Aku tngk acai bermint dengan advntre camni dan disiplin. Acai bkal pelindung ngara.

Solahuddeen said...

haha

suterakasih said...

best nye...tpi acai nmpk berisi ckit dri dlu..hahaha

Aanis Alexis said...

sbb acai dh gemok! hoho.. (jeles2)

Solahuddeen said...

aza : haha
anis : ape lagi. buat lah seperti ape yg aku suruh. haha.

Anonymous said...

waa.cambest la..rugi tak pegi haritu..

Solahuddeen said...

ye mmg rugi. tapi g ari ahad ramai orangg.

Related Posts with Thumbnails

About Me

My photo
"You can say anything about me, as you please, but I am what I am, and that's something you can never be."