My Followers

Ads

May 28, 2009

Hukum Memakai Perfume Beralkohol Ketika Solat

*gambar diatas adalah hiasan semata-mata

menjadi persoalan jauh di sudut hati aku. adakah perfume yang mempunyai unsur alkhohol di benarkan di bawa ke solat. dulu, aku pernah bertanyakan pada ustazah aku ketika aku di sekolah menengah, jawapannya sama seperti apa yang aku tulis sebentar nnt. walaupun ketika itu hatiku lega mendengar jawapannya, ada juga yang berpendapat bahawa perfume beralkohol tidak dibernarkan di bawa ke solat. adakah PERFUME BERALKOHOL BOLEH DIBAWA KE SOLAT?

jawapannya:

1)HARUS DAN SAH SOLAT, walaupun menggunakan minyak wangi beralkohol. Ini kerana bukan semua alkohol adalah najis. Para Ulama menyebut alkohol najis berdasarkan hadith nabi yang memberi isyarat bahawa arak  itu najis.  Ia diambil dari ayat al-Quran yang menyebut :

"Arak, tenung dan tilik nasib, lemparan kayu nasib adalah kekotoran ('rijs') dari hasil kerja Syaitan " (Al-Maidah; 90).

Dan dari hadith oleh Abu Tha`laba al-Khushani di dalam sohih al-Bukhari dan Muslim:

"Wahai Nabi Allah, kami tinggal di tanah Ahli Kitab, bolehkah kami makan & minum di dalam bekas mereka?" Nabi membalas : "Sekiranya kamu mendapati bekas selain bekasan mereka, maka jangan  menggunakannya, sekiranya kamu gagal mendapatkan selainnya, maka hendaklah kamu basuh bekas itu dahulu dan kemudian makanlah menggunakannya "

Imam An-Nawawi (Syarah Sohih Muslim 13/14:86) dan Imam As-Shawkani ( Naylul Awtar, 1/71) menyebut "Maksud larangan makan menggunakan bekas-bekas mereka menunjukkan apa yang mereka masak dan minum menggunakan arak adalah kernana ia dihukum sebagai najis"

Hasilnya kesemua ulama empat mazhab sebelum itu pun telah menyebut bahawa arak adalah Najis.

1) Mazhab Hanafi, menurut kitab al-Fiqh al-Islami wa adillatuh (6/158) menyebut bahawa jika terdapat setitik arak sebesar syiling di baju seseorang, maka solatnya menjadi batal.

2) Mazhab Maliki, disebut oleh Ibn Rushd dalam Bidayat al-mujtahid (2/125); "Tiada satu jenis pun dari alkohol, bangkai dan najis boleh digunakan kecuali untuk tujuan perubatan"

3) Mazhab Shafi`i, arak disebut najis sebagaimana disebut oleh Imam An-nawawi di dalam al-Majmu` 2/569-570 (dipetik dari Imam al-Ghazali);

4) Demikian juga menurut mazhab Hanbali ( Ibn Quddama, al-Mughni, 9/152).

Benar 70 % atau lebih dalam arak adalah alkohol, tetapi ia jenis "Denatured alcohol" yang telah diproses untuk tujuan memberikan kemabukkan. Sila rujuk  Denatured Alcohol . Adapun, alkohol yang ada di dalam minyak wangi adalah bukan jenis ethanol yang sama dengan apa yang ada di dalam arak, ia menggunakan ‘Absolute ethanol' iaitu satu jenis alkohol dengan hanya sedikit air dan campuran lain (maka kesannya juga berbeza dari kesan arak, malah ia tidak lagi digelar arak, barangsiapa yang meminumnya pula, ia mungkin boleh membawa seseorang itu ke alam barzakh  (mati)  dengan segera ! dan bukannya mabuk.

Kesimpulannya, menggunakan minyak wangi beralkohol adalah dikira suci dan tidak menjejaskan solat seseorang. Itulah pendapat berdasarkan hujjah di atas dan demikian juga pandangan yang diberi oleh Prof. Dr Abd Fatah Idris  melalui kitabnya dan Syeikh Prof Dr Fadhal Hassan Abbas melalui kuliahnya.

Walaupun begitu, kite seharusnya berhati-hati dalam memilih perfume yang sesuai yang tidak mengandungi bahan-bahan yang ditegah seperti lemak haiwan, LARD (babi) dan sebagainya.

8 comments:

Ned @ Nad KZ said...

Thanks for the infos...solved my question all this while...

Solahuddeen said...

ha3~ welkam, same2lah kite membantu ye,,

sAzUwI said...

yer ar..biler ckp haram jer yg berkaitan ngan alcohol mesti arak n the gang..

tp klu minyak wangi x der paper selain wat aku sakit idung..hehe

Solahuddeen said...

tau xpe,,

owh. minyak wangi first aku 'orang kasi' hua3~

::moi:: said...

salam... thanks for the info.. selama hari ni saya ingat tak boleh...

inatania said...

salam, saudara,
macam ada keliru sket fakta tu. denatured alcohol - (or methylated spirits) is ethanol that has additives to make it more poisonous or unpalatable, and thus, undrinkable. In some cases it is also dyed... erm.. u said that i can be used in arak production?..

raihan ety said...
This comment has been removed by the author.
raihan ety said...

thx..ur info help me

Related Posts with Thumbnails

About Me

My photo
"You can say anything about me, as you please, but I am what I am, and that's something you can never be."